Kui Helsingist, Stockholmist ja teistest tuntud turistikatest on juba küllalt, võib tavalistest radadest kaugemale vaadata. Reis ümber Botnia lahe on just selline teekond, mis toreda seltskonnaga ette võtta. Tegu on Läänemere osaga, mis kerkib kaugele põhja, Soome ja Rootsi vahele. Ümber Botnia lahe kulgev tee oli juba keskajal kasutusel postiteena ja kuigi see pole kõige kiirem viis, Soomest Rootsi jõuda, on see kindlasti üks ilusamaid.
Eelarve:
- minibussi rent üheksale inimesele nädalaks ajaks 7×67€ = 469 € + kütuse ligikaudne kulu 2080km läbimisel 220 €, kogukulu 689 € ning inimese kohta 76,5 €
- majutus 6 ööd 138 € (muide, Soome ja Rootsi seadused lubavad telkida peaaegu igal pool, seni kuni sa endast prahti ega prügi maha ei jäta)
- vaatamisväärsused umbes 120 €
- söögikulu 7 päeva 70 €
- taskuraha muudeks kulutusteks – 30 €
Kogukulu inimese kohta – 434 €
Esimene päev – alustame Soomest
Broneeri laevapilet võimalikult vara Soome jõudvale laevale, et ka esimesel päeval jõuaks teha muud, kui ainult sõita. Esimeseks sihtpunktiks on Rauma, mis on kogu tee kõige lõunapoolsemaks linnaks. Raumasse jõudes tasub uudistada vanu puitmaju ning pronksiaja matmispaika Sammallahdenmäki. Raumast edasi põhja poole sõites ootab imelise kuusealleega Vuojoki mõis. Soovi korral saab osaleda ekskursioonil (pakutakse ka eesti keeles), mis viib ka mõisa siseruumidesse.
Päeva lõpuks jõuab Porisse. Sealne linna rahvuspark laiub umbes kümnel ruutkilomeetril, nii et avastamist jagub kauemaks. Rahvuspargis on golfirajad, lastele mõeldud kolme hektari suurune Pelle Hermanni park, rattarajad ja võimalin on külastada ka erinevaid ajalooliseid hooneid. Esimese reisipäeva lõpetuseks võib jalga sirutada kuue kilomeetri pikkusel Yyteri rannaribal.
Teisel päeval rahulik kulgemine
Teisel päeval ei ole vaja väga palju sõita, et näha huvitavaid kohti. Kristiinankaupunki ajalooline atmosfäär, Ulrika Eleonora kirik ja Lebellska Köpmansgården (4 eurot) ei tohiks vahele jääda. Ja muide, tegu on ühe Soome väikseima linnaga! Varakult sõitu alustades saab lõunat süüa juba Vaasas, mis on väidetavalt Soome kõige päikselisem linn!
Vaasasse tasub ööseks jääda, mis lubab ka linnaga pisut lähemalt tutvuda. Pohjanmaan museo (9 eurot) annab ülevaate nii Vaasa ajaloost, kui tutvustab ka loodust ning kunsti. Vaasa vanalinnaga tutvudes jõuab kindlasti mööda jalutada Mustasaareni kirikust. Kui on aga soov lõõgastuse järgi, on selleks kohaks kindlasti Tropiclandia veekeskus (17€).
Kolmas päev ja veidike rohkem sõitu
Kas teadsid, et ka Soomes on olemas liivadüünid? Need leiab Kalajokist. Valida saab erinevate matkaradade vahel (2-20km pikkused rajad), nii et leiab kindlasti sobiva, vastavalt soovidele ja ajavõimalustele.
Teise poole päevast saab veeta Oulus, Põhja-Soome mitteametlikus pealinnas. Kohe linna keskel asub Linnansaari oma imelise pargi ning Oulu lossi varemetega. Turuplatsist üle jõe asub järgmine saar – Pikisaari, kust leiab Oulu vanimad puitmajad ning mitmete käsitööliste poed ja stuudiod. Jalutuskäiguks võiks valida Hupisaareti saared. Seal on nii muuseumid, ratta- ning jalutusrajad kui ka kasvuhooned ja kohvikud. Vihmase ilma korral saab varju aga Tietomaa teaduskeskusest (17 eurot), mis on ühtviisi huvitav nii lastele kui täiskasvanutele.
Oulust lahkudes on sihtpunktiks Kukkolankoski kärestik ning päeva lõpuks jõuabki juba Soome-Rootsi piirile, kus asub huvitav kaksiklinn – Soomes Tornio ja Rootsis Haparanda. Kui aega rohkem ning eelarve lubab, on talvise Botnia reisi üheks tipphetkeks kindlasti Kemi linn, kus on tuntud lumeloss-hotellid. Alates 1996. aastast on igal aastal linna kerkinud uus lumeloss-hotell. Muidugi on võimalik seal ka ööbida, ent kui rahakott seda ei kannata, saab lumeloss-hotelli ka lihtsalt imetleda (pilet 29 eurot).
Neljas päev – tutvu kaksiklinnaga
Kaksiklinnas võiks külastada ka Haparanda turismikeskust, kus tutvustatakse Tornio oru ajalugu ning näidatakse ka omapärast Rootsi-Soome suhet, mis on kujunenud pikkade aastate jooksul. Rootsi poolel kulgeb Botnia lahe äärne E4 tee 850km pikkuselt – põhjast Haparandast lõunasse Gävlesse.
Esimeseks pikemaks peatuskohaks on Gammelstaden. Rootsi suurim kirikuküla ning ka Põhja-Rootsi keskaegne keskus. Külastamist väärt on 1492. aastal ehitatud Nederluleå kirik ning kirikuliste majutamiseks mõeldud 420 puitmaja. Parima elamuse saab ekskursiooniga, kuid võimalus on rentida ka audiogiid (3,78 eurot). Vaid paarisaja meetri kaugusel asub ka vabaõhumuuseum Hägnan, kus saab tutvuda 19. sajandi külaeluga.
Viies päev – täielikult Rootsis
Viienda päeva üheks pikemaks peatuskohaks on Skellefteå – kirikuküla. Kirikukülad ehitati selleks, et kaugemalt tulnud kirikulistel oleks teenistuspäeval kuskil ööbida. Kuna kirikus osalemine muutus 16. sajandi reformiga kirikuliikmetele kohustuslikuks, ei jäänud muud üle. Kirikus käimise võimalust pidi pakkuma ka neile, kes elasid liiga kaugel, et reis ühe päevaga ette võtta. Ainuüksi Norrbotteni ja Västerbotteni maakondades oli 47 sellist kirikuküla. Skellefteånis Bonnstanis on tänini säilinud 114 hoonet 376 ruumiga.
Lisaks ajaloolisele kirikukülale on peatust väärt Rootsi vanim ja pikim puitsild Lejonströmsbron. Lastega reisijad võiksid peatuse teha ka Lilleputtlandetis (7,57 eurot). Öömaja leiab aga juba Umeås.
Kuues päev – tutvu põtradega
Umeås ootab Västerbottensi muuseum. Tegu on mitmekülgse ja huvitava muuseumiga, kus on näha nii piirkonna suusaajalugu, saamide kivikunst kui ka mitmed ajutised näitused. Eriti meeldiv on see, et sissepääs muuseumisse on tasuta.
Järgmine sihtpunkt on aga veelgi omapärasem, sest tegu on põtradele pühendatud kohaga! Põdrad on tuttavad loomad ka Eestis, ent kui palju sa neist ikka tead? Umeåst 70km kaugusel, Bjurholmi külas asub Älgens Hus, kus on võimalik metsa kuningaga tuttavamaks saada (17,50 eurot). Olemas on muuseum, videoseansid, külastajaid ootavad põdrad ja võimalus on maitsta ülimalt haruldast põdrapiimast tehtud juustu!
Härnösandi ja Örnsköldsviki vahele jääval teel kulgeb sõit läbi sügavate orgude, männimetsade, punakate graniidikaljude kõrvalt ning muidugi on peaaegu pidevalt imelised vaated Botnia lahele ja seal olevatele saartele. Kes soovib teha pikema peatuse, siis Skuleskogeni rahvuspark jääb tee peale.
Seitsmes päev – aeg kodu poole suunduda
Reisi viimasel päeval on Botnia lahe ümber kulgenud tee otsast lõpuni läbitud, sest jõutakse Gävlesse. Nagu mujalgi Rootsis, on Gävle vanalinn väärt külastamist. Kindlasti jõuab oma jalutuskäiguga ka Boulognerskogeni parki. Ka Rootsi vanglamuuseum (7,57 eurot) on omapärane külastuskoht.
Õhtuks tuleb jõuda Stockholmi, et sealt öise laevaga Eestisse minna. Kui on aega, võib ka Stockholmi peal pisut ringi vaadata, ent kui ei jõua, pole hullu – Rootsi pealinn on vaid lühikese laevasõidu kaugusel.